Катедра
ТЕОРЕТИЧНА И ИЗМЕРВАТЕЛНА ЕЛЕКТРОТЕХНИКА
3036 АНАЛИЗ И СИНТЕЗ НА ЛОГИЧЕСКИ СХЕМИ
ECTS кредити:
6        Седмичен хорариум: 2л + 0су + 0лу + 3пу +р
Форма за проверка на знанията: И
Методично ръководство: 
катедра “ТИЕ”,  Ф-т “Електротехника, електроника и автоматика”
Лектори:
1. доц. д-р инж. Свилена Василева Тодорова; ”кат.”ИМ”; тел. 224; svito@.ru.acad.bg
2. Ст. ас. инж. Адриана  Найденова Бороджиева; кат. “КЦТС”; тел 734; ABorodjieva@ecs.uni-ruse.bg
3. Гл. ас. инж. Владимир Матеев Матеев; кат.”Физика”; тел. 583;  vmateev@uni-ruse.bg <mailto:vmateev@uni-ruse.bg>
Анотация:Дисциплината има за цел да запознае студентите, обучавани по плана на образова­тел­но-квалификационна степен  “ба­калавър”, с основните правила и методи за синтез и анализ на комбинационните схеми, както и с тео­рията на крайните автомати с памет, представена с оглед прилагането й при инженерните методи за синтез и анализ на последователностни схеми. Знанията по дисциплината са полезни при обуче­нието по “Надеждност и диагностика на компютърни системи”; “Изкуствен инте­лект”; “Цифрова схемо­техника”, “Организация на компютъра”, “Езикови процесори”; “Компютърни пе­ри­ферии”; “Микропро­це­сорна техника”, “Компютърни архитектури”, “Криптография и защита на данните”.
.Кратко съдържание на дисциплината:   Булева алгебра: обекти, постулати, теореми. Булеви фун­к­ции. Функционална пълнота. Логически еле­­менти. Синтез на комбинационни схеми: миними­за­ция на булеви функции; синтез по непълно определени собствени функции; синтез на многоизходни и много­стъпални схеми; синтез в различна елементна база; анализ на комбинационни схеми; синтез на функ­­ционални възли от комбинационен тип. Последователностни схеми: основни понятия. Еле­мен­ти па­мет. Синтез на последователностни схеми. Анализ на последователностни схеми. Синтез на функ­ци­о­­нални възли от последователностен тип. Синтез на микропрограмни автомати с твърда логи­ка.
Технология на обучението:    Лекциите по дисциплината се провеждат като комбинация от класи­чес­кия начин и мултимедия. Упражненията протичат с активното участие на студентите. Рефератът се разработва самостоятелно и се защитава. Семестриалната оценка се формира въз основа на работата на студентите по време на упражненията, от присъствието и участието им на лекции, от разработката на реферата и от представянето на изпита. За работата си на упражненията студентите могат да получат най-много 10 точки, за прeдставянето си на лекции - до 5 точки. За разработване и представяне на реферата - до 5 точки. На изпита могат да получат до 80 точки. Стоточковата оценка се привежда към шестобална. За поправителните изпити точките от упражненията и лекциите не се вземат под внимание. Поправителните изпити също са писмени.

ЛИТЕРАТУРА
1. Основна
1. Тодорова Св.,  Й. Русева, Синтез и анализ на логически схеми, Русенски университет, 2006.
2. Тодорова Св., Й. Русева, Синтез и анализ на логически схеми - ръководство за лабораторни упражнения, Русенски университет, 1998.
3. Тодорова Св., Й. Русева, Синтез и анализ на логически схеми - сборник изпитни задачи, Русенски университет, 1999.

2. Допълнителна
1. Балканджиев Л., Е. Пандов, Д. Манова, Анализ и синтез на логически схеми. ТУ - София, 2001.
2. Даковски Л.,  Анализ и синтез на логически схеми. СИЕЛА, 1998.
3. Иванов С., Ю.Петкова, Ст. Каров, Анализ и синтез на логически схеми, ТУ- Варна, 1998.
4. Майоров С.А. и Г.И. Новиков, Принципы организации цифровых машин, Изд. “Машиностроение”, Ленинград, 1974
5. Roth Ch. H. Jr., Fundamentals of Logic Design, West Publishing Company, 1992
6. D-r Teague, Digital Electronics, Trent University, UK, 1993.