Факултет Обществено здраве и здравни грижи

Компетентностна характеристика

на

Специалност: Акушерка

Професионално направление: 7.5 Здравни грижи

Област на ВО: 7. Здравеопазване и спорт

ОКС „Бакалавър"

Професионална квалификация: Акушерка

Срок на обучение: 4 години.

Форма на обучение:  редовна.

I. ПРОФИЛ НА СПЕЦИАЛНОСТТА

  • АКТУАЛНОСТ НА СПЕЦИАЛНОСТТА

Поддържането на здравето на жената в периода на бременността, раждането и послеродовия период прави професията на Акушерката необходима, актуална и значима. Акушерката е водещ професионалист в оказването на ефективни пренатални и постнатални грижи. Тя е част от лекуващия екип в АГ лечебни структури клиники. На фона на непрекъснато увеличаващият се брой болнични и извънболнични лечебни структури и нарастване необходимостта от акушерки в България е налице техният недостиг.  По данни на Българската асоциация на професионалистите по здравни грижи (БАПЗГ) в здравната система към настоящия момент не достигат около 4000 акушерки. Ролята на съвременната акушерка е насочена към консултативна дейност, включваща пренатално образование, подготовка за родителство, грижи за децата, сексуалното и репродуктивното здраве, както и грижите за жени в предклимакс и климакс. Академично подготвената акушерка притежава знания, умения и компетентности, позволяващи осъществяване на семейно – консултативна дейност на бременните жени и майките. Здравеопазната система в България разполага със сериозен ресурс, който може да бъде пълноценно използван във всички лечебни структури за болнично лечение, извънболничните специализирани АГ практики и самостоятелна дейност в рамките на своята компетентност.

ЦЕЛИ И ЗАДАЧИ НА ОБУЧЕНИЕТО

Основна цел

Подготовка на акушерки с адекватна на европейските изисквания познания и квалификация, притежаващи знания, умения и компетенции за извършване на професионални дейности (самостоятелно или по назначение) във всички структури на здравеопазната система, както и  придобиване  на научни, технологични и социални умения.

Специфичните цели

  • Да се осигурят нужните теоретични знания за общо образователни и хуманитарни дисциплини, базови медико-биологични и клинични медицински дисциплини;
  • Да се изучат теоретичните основи на философията и въведението в сестринските и акушерски грижи и практическите основи на сестринските и акушерските грижи при бременни, родилки и гинекологично болни жени за полагане на качествени здравни грижи за бременната жена, родилката, новороденото и гинекологично болната жена;
  • Да се формират умения за самостоятелна професионална работа, комуникативност и екипно взаимодействие при планиране, организиране и провеждане на превантивни, лечебни и консултативни здравни грижи за бременната, родилката, новороденото и гинекологично болната жена;
  • Да се формират практически умения и компетентности, които акушерките да прилагат самостоятелно и по лекарско назначение;
  • Да се изгради професионална компетентност за оценка, планиране и осъществяване на профилактични дейности и здравни грижи в болничната и извънболничната помощ;
  • Да се изградят умения и компетентност за решаване на проблемите на възпроизводството на населението, медико-биологичните и медико-социалните въпроси на брака и семейството, както и по социално-правните проблеми на бременната, майката и детето;
  • Да се развият способности за адаптация и мобилност в условията на свободно движение на специалисти в Европейския съюз;
  • Да се формират личностни качества, комуникативност, умения за работа в екип, необходими за професията на акушерката.
  • ОСНОВНИ ХАРАКТЕРИСТИКИ НА УЧЕБНИЯ ПЛАН

           Специалност за ОКС бакалавър Акушерка от професионално направление Здравни грижи е регулирана професия. Изходни документи, специфични за обучението по специалност Акушерка са: Наредба за Единните държавни изисквания за придобиване на висше образование по специалностите Медицинска сестра, Акушерка и Лекарски асистент за образователно-квалификационна степен "бакалавър" (посл. изм. и доп. - дв, бр. 32 от 2016 г.) и Наредба № 1 от 08.02.2011 г. за професионалните дейности, които медицинските сестри, акушерките, асоциирани медицински специалисти и здравните асистенти могат да извършват по назначение или самостоятелно. Учебният план определя формата и срока на обучение, последователността на изучаване на учебните дисциплини и катедрите, отговарящи за провеждането на обучението на всяка една дисциплина. Посочен е хорариумът часове за лекции, семинарни, лабораторни и практически упражнения, активните форми на обучение, формите за проверка на знанията и организацията на завършващата процедура на обучението –  държавен изпит. Включва логическа последователност от учебните дисциплини, които изграждат учебното съдържание. Учебният план е разработен при спазване на Закона за висше образование, Наредбата за единните държавни изисквания за придобиване на висше образование по специалност Акушерка за образователно-квалификационна степен бакалавър, както и Европейските директиви 2013/55/ЕС, с Директива 2005/36/ЕО/ и Директива 2013/55/ЕС., които регулират тази професия и Националната квалификационна  рамка. Обучението по специалност Акушерка се провежда чрез задължителни, избираеми и факултативни дисциплини в съответствие с чл. 40 и чл. 41 от ЗВО и съгласно чл. 11, 12 и 13 от Наредбата за ЕДИ. Задължителните учебни дисциплини осигуряват широка фундаментална подготовка с подчертано приложна насоченост в съответствие с мисията на професионалното направление и специалността. Те включват всички задължителни дисциплини, описани в чл. 13 от Наредбата за Единните държавни изисквания. В учебния план на специалност Акушерка хорариумът на задължителните дисциплини напълно съвпада с хорариума  по  ЕДИ. Съгласно чл.13. ал.1 от Наредбата за ЕДИ обучението се осъществява чрез теоретична и практическа подготовка. Учебните дисциплини са групирани в следните блокове като структурни компоненти на учебния план:

  • общо образователни и хуманитарни дисциплини;
  • базови медико-биологични дисциплини;
  • клинични медицински дисциплини;
  • специални дисциплини;
  • избираеми дисциплини;
  • факултативни дисциплини;
  • практическа подготовка;
  • дипломиране.

Практическата подготовка (клинична практика и преддипломен стаж) е с общ хорариум 3300 часа, което е 61,79% от хорариума на обучението - 5340 часа. Практическата подготовка се осъществява чрез клинична практика с хорариум 1140 часа (при минимална продължителност 1140 часа по Наредбата за ЕДИ) и преддипломен стаж общ хорариум 1600 астрономически или 2160 академични часа. Клиничната практика е разпределена както следва: първи семестър 90 часа, втори, трети и четвърти х 180 часа, пети 240 и шести 270 часа. В VІІ и VІІІ семестър е включен преддипломен стаж. Практическата подготовка, включена в учебния план е в съответствие с Чл. 12, ал.3 и чл. 14, ал.4, точка 1 и 2  на Наредбата за ЕДИ.  В VІІ и VІІІ семестър е включен преддипломен стаж. Преддипломният стаж се провежда последните два семестъра и осигурява условия за затвърждаване на практическите умения и професионалните дейности, формиране на професионални  компетентности, за самостоятелност и отговорност, комуникативни и социални компетентности в реална работна среда под супервизията на наставник- практикуваща акушерка.

            Обучението за придобиване на висше образование по специалността "Акушерка" за образователно-квалификационна степен „бакалавър" завършва с държавни изпити по: 1. Философия на акушерските грижи. Теоретични и практически основи на общите и специалните акушерски грижи; 2. Неонатология и Детски болести - акушерски дейности и грижи; 3. Акушерство и гинекология - акушерски дейности и грижи; 4. Социална медицина с Промоция на здравето и Социално и здравно законодателство.

            Основната дидактическа философия, чрез която е композиран учебният план е в един семестър да се изучават клинични дисциплини и свързаните с тях специални дисциплини по сестрински и акушерски грижи или специалните акушерски грижи да следват основната дисциплина. Общообразователните и хуманитарните дисциплини са равномерно разпределени от първи до шести семестър, с което се осигурява непрекъснатост в хуманитарния акцент на обучението, съчетан с придобиването на клинични и тясно специализирани знания, умения и компетентности. Медико-биологичните дисциплини се изучават само в първите два семестъра, за да осигурят базови теоретични знания, необходими за професионалната подготовка на акушерката. Всяка дисциплина, включена в учебния план посочва специфичните цели, насочени към осигуряване на конкретни знания, умения и компетентности

  • ПРОФЕСИОНАЛНО ПРЕДНАЗНАЧЕНИЕ И РЕАЛИЗАЦИЯ

Придобитият обем теоретични знания и практически умения и компетентности на акушерката ѝ позволява да работи в различни сектори и мрежа от заведения и институции в системата на здравеопазването:

  • в акушеро-гинекологичните заведения и звена на лечебно-профилактичната мрежа – родилно отделение с родилна зала;
  • отделение по неонатология, рискова бременност, гинекология;
  • всички кабинети в акушеро-гинекологичните отделения в извънболнична помощ;
  • кабинет по стерилитет, социално-правен, колпоскопски, детско-юношески;
  • кабинет за профилактични прегледи;
  • кабинет за медико-генетични консултации;
  • кабинет за семейно планиране;
  • профилактични отделения за масов скрининг;
  • онкологични болници;
  • отделения и кабинети;
  • специализирани санитарно-курортни заведения;
  • АГ отделения и кабинети при специализирани лечебни заведения;
  • научно изследователски медицински институти;
  • отделения по анестезиология, реанимация и интензивно лечение;
  •  акушерката има право да организира и ръководи здравни структури за промоция на здравето, здравна профилактика, здравно възпитание и обучение на бременни, родилки и техните семейства – женски и детски консултации, училища за родители, училища за кърмене и др.

Хармонизирането на подготовката на образованието с Европейските директиви, относно признаването на професионалните квалификации е предпоставка за бъдеща конвертабилност на дипломите. Дипломата дава също възможност за продължаващо обучение на акушерката с цел: придобиване на специалност; образователно-квалификационната степен „магистър" по специалността „Управление на здравните грижи"; придобиване на образователно-квалификационната степен „магистър" по специалността „Обществено здраве и здравен мениджмънт" и специалността "Клинични социални дейности"; получаване на друга квалификация в други висши училища в България; придобиване на Образователна и научна степен "доктор".

II. КОМПЕТЕНТНОСТЕН ПРОФИЛ НА СПЕЦИАЛНОСТТА

Компетентностният профил на специалността е изграден въз основа на спецификата на обучението на студентите в професионално направление Здравни грижи, като съчетава в себе си дескрипторите на:

  • Европейската квалификационна рамка (ЕКР) за резултатите от ученето за Ниво 6, подниво 6Б[1];
  • Националната квалификационна рамка на РБългария (НКР) за ниво Ниво 6, подниво 6Б;
  • Рамката за дигитална компетентност (DigComp2.0).

Едновременно с това компетентностната характеристика на специалност  Акушерка е изградена и върху ключовите умения за ученето през целия живот[2], дефинирани от Европейската комисия, които включват знания, умения и компетенции, необходими за личностно развитие, пригодност за работа, социална интеграция и активна гражданска позиция в локален, регионален, национален и глобален контекст.

Компонентите на компетентностната характеристика включват:

    • знания – основнии фактологически;
    • умения – познавателни (включват използването на логическо, критическо, интуитивно и творческо мислене) и практически (включват сръчност и използване на методи, материали, уреди и инструменти);
    • компетентности;
    • отношения.

Компонент 1: ЗНАНИЯ

            Бакалавърът  Акушерка следва да:

  • притежава задълбочени теоретични и фактологични знания в областта на сестринските и акушерските грижи, включително достатъчно добро познание за организма, психологическите функции и поведението на здравите и болните хора, както и знания за връзката между здравословното състояние на човека и неговата физическа и социална среда.
  • познава основно анатомичните органи на човешкото тяло, тяхната физиология и патологични отклонения;
  • познава диетологията и принципите на лечебното  и рационалното хранене;
  • познава микробиологичната профилактика;
  • познава причинителите на инфекциозните заболявания, пътища на разпространение и борба с тях, имунопрофилактика;
  • познава действието на лекарствените вещества по групи – терапевтична и токсична доза, тяхното приложение и дозировка;
  • ползва латински език в медицинската практика;
  • познава етиологията, патогенезата, клиниката, лечението и профилактиката на отделните заболявания на вътрешните органи;
  • познава реанимационните и анестезиологичните проблеми и интензивната терапия в АГ практиката;
  • познава особеностите на нервните и психичните заболявания;
  • познава основите на медицинската генетика;
  • познава особеностите на физическото, психическото развитие на децата и детските заболявания;
  • познава детската психология и детска педагогика, организира работата в детски ясли, детски градини и училища, организира здравна просвета на ученици и родители, учители и възпитатели;
  • притежава знания  анатомия и физиология на женската полова система, развитие и физиология на плода и настъпващите физиологични и патофизиологични промени в женския организъм, диагностициране на бременността, токсикози, кръвотечения, медико-генетична пренатална диагностика и други усложнения на бременността; профилактика, лечение, съвременни репродуктивни технологии, методи за изкуствено прекъсване на бременността, периоди и механизми на раждането, следродов период;
  • усвоила е знания за имунизациите и храненето по време на бременността;
  • познава анатомо-физиологични особености на плода, доносени и недоносени новородени;
  • познава анатомо-физиологични особености на рискови деца, родени в депресивно състояние с ацидоза и хипоксия;
  • притежава знания за мерките и методи за адекватна кардиопулмоларна ресусцитация на рискови новородени;
  • познава грижите за недоносени деца, основни заболявания на новородените и на децата в ранна детска възраст и грижи за тях;
  • притежава знания за подготовка на храна и хранене на новородени, грижи за новородените с родов травматизъм, преходни състояния между физиологията и патологията на новороденото, отглеждано в домашна обстановка.
  • познава етиопатогенезата, клиниката, лечението, профилактиката и рехабилитацията на гинекологичните заболявания;
  • познава организация на хирургичната работа, асептика и антисептика, дезинфекция и стерилизация;
  • притежава знания за анестезия при оперативни интервенции и реанимация на оперирани гинекологично болни, готовността за антиалергични и антишокови мероприятия;
  • запозната е с въпросите на детско-юношеската гинекология и работата в детско-юношеските гинекологични кабинети;
  • притежава знания за опазване на здравето и детеродната способност на жената във всички възрастови периоди, сексуалните проблеми на брака и семейството, хигиена на жената, половият живот, брака и семейството, стерилитет у жената, инфиртелитет и борба с тях, методи и средства за прекъсване на нежелана бременност, профилактика на заболяванията на женските полови органи и млечните жлези;
  • притежава знания, позволяващи  откриване при майката и/или детето на признаци за аномалии, които изискват специализирана намеса и оказване на помощ на специалиста в случай на интервенция.

Компонент 2: УМЕНИЯ

            Бакалавърът Акушерка следва да:

  • притежава умения за прилагане на утвърдени, научнообосновани теории и модели в областта на здравните грижи;
  • владее практически умения за осъществяване на медицински манипулации и дейности: инжекции, венозни инфузии, асептични и септични превръзки, катетеризации, подготовка и асистиране при извършване на изследвания, процедури и други дейности в акушеро-гинекологичната практика;
  • владее методи и средства, позволяващи извършване на специфични медицински дейности и здравни грижи за бременната, родилката и гинекологично болната жена;
  • притежава специални умения за извършване на оценка, планиране и осъществяване на акушерски грижи за гинекологично болни жени, жени с онкологични заболявания, бременни жени с хронични заболявания;
  • притежава умения за вземане, съхранение и транспорт на материали за микробиологични, цитологични, хистологични и клинико-лаболаторни изследвания;
  • умее да работи със специфични материали, уреди и инструменти в областта на анестезиологията, интензивната терапия и операционна зала;
  • владее умения за провеждане на обучение и изследвания в областта на акушерските здравните грижи;
  • демонстрира умения за предоставяне и събиране на здравна информация:
  • притежава умения за осъществяване на промоция на здравето, превенция и профилактика на болестите:
  • умее да провежда консултиране и обучение на бременни, родилки и гинекологично болни жени. 

Компонент 3: КОМПЕТЕНТНОСТИ

  • Грамотност

Бакалавърът  Акушерка  следва да:

  • притежава компетентности за устно и писмено общуване в различни комуникативни ситуации;
  • наблюдава и адаптира начина си на общуване в зависимост от ситуацията;
  • различава и използва различни източници на информация;
  • притежава компетентности за откриване, събиране и обработване на информация от различни източници;
  • мисли критично, като разглежда поставените въпроси от различни гледните точки;
  • формулира информирана оценка въз основа на критическо осмисляне на информацията по поставените проблеми.
  • Дигитална компетентност

Бакалавърът Акушерка следва да:

  • разбира как цифровите технологии подпомагат общуването, творчеството и иновациите, като осъзнава техните възможности, ограничения, влияние и съответните рискове;
  • познава и спазва правните и етични норми при използването на дигитални технологии в учебния процес, при самоподготовка и при общуване със студенти и преподаватели;
  • познава функциите и умее да работи с различни устройства и софтуер с цел общуване със студенти и с преподаватели по време на обучението, при самостоятелната си подготовка за учебните занятия и при реализирането на научноизследователска дейност в дигитална среда (вкл. и разработване на научни публикации под ръководството на преподавател);
  • умее да открива необходимата информация в дигитална среда, да оцени качеството на дигитално поднесеното съдържание и да го използва за нуждите на учебната или научноизследователската си дейност;
  • може да създаде и сподели информация във виртуалното пространство или чрез използването на съответен софтуер;
  • може да съхрани и предпази от нежелан достъп създаденото от него дигитално съдържание (вкл. и дигиталната си идентичност);
  • Лични и социални компетентности и компетентност за учене

Бакалавърът Акушерка следва да:

  • притежава знания за използваните от него стратегии за учене;
  • познава собствените си образователни потребности и нужди за развитие;
  • оценява системно, целенасочено и последователно собствената си квалификация чрез преценка на придобитите до момента, знания, умения и компетентности;
  • планира разширяването и актуализирането на професионалните си знания, умения и компетентности и собствената си професионална квалификация (напр. чрез участие в обучения, използване на възможности за кариерно развитие, кариерно консултиране и т.н.);
  • умее да работи в екип (вкл. и с представители на други култури);
  • проявява самостоятелност при вземането на решения;
  • уважава културните различия и проявява отвореност към другостта;
  • демонстрира осъществяване на трансфер на теоретични знания в практиката чрез прилагане на клинично мислене.
  • Професионални компетентности

Бакалавърът Акушерка следва да:

  • демонстрира самостоятелно оценка, планиране, организиране и полагане на здравни грижи за бременната, родилката, новороденото и гинекологично болната жена;
  • демонстрира ефективна съвместна работа с останалите медицински специалисти;
  • демонстрира умения за диагностициране на бременност, проследяване на нормална бременност, включващо антропометрия; аускултация на детски сърдечни тонове с акушерска слушалка или ултразвуков апарат; акушерска мензурация, включително външна пелвиометрия; външно акушерско изследване;
  • извършва и интерпретира данни от кардиотокографски запис;
  • полага грижи за майката и за новородени деца до 45-ия ден след раждането;
  • предлага и правилно извършва грижата „кожа до кожа";
  • демонстрира умения за обучение в техника на кърмене и поддържане на лактацията;
  • извършва тоалет на новороденото;
  • демонстрира умения за обработка на пъпния остатък;
  • притежава компетентност за полагане на грижи и наблюдение в пуерпериума, включително преглед за инволуцията;
  • осъществява предоперативни и следоперативни грижи за жената;
  • извършва наблюдение и манипулации на родилката в периода на разширение на маточната шийка;
  • демонстрира водене на нормално раждане при главично предлежание на плода, включително и извършване на епизиотомия в присъствието на лекар;
  • осъществява наблюдение на майката и детето непосредствено след раждането и диагностициране на проблеми, изискващи лекарска намеса;
  • демонстрира компетентност за откриване при майката и/или детето на признаци за аномалии, които изискват специализирана намеса и оказване на помощ на специалиста в случай на интервенция;
  • демонстрира оказване на грижи за новороденото;
  • осъществява ресоциализация, реадаптация и рехабилитация на жени със социално-значими заболявания;
  • демонстрира толерантност, проявява емпатия и приема гледни точки, различни от неговата;
  • демонстрира  умения за анализиране на качествени здравните грижи с цел усъвършенстване на личната професионална практика;
  • Отговорност и самостоятелност

Бакалавърът Акушерка следва да изпълнява  дейности по предоставяне и събиране на здравна информация; промоция на здравето, превенция и профилактика на болестите; предоставяне на медицински и здравни грижи; рехабилитация; осъществяване на манипулации; оказване на спешна медицинска помощ; разработване на проекти, провеждане на обучение и изследвания в областта на здравните грижи, посочени в Наредба № 1 от 8 февруари 2011 г. За професионалните дейности, които медицинските сестри, акушерките, асоциираните медицински специалисти и здравните асистенти могат да извършват по назначение или самостоятелно, издадена от Министерството на здравеопазването Обн. ДВ. Бр.15 от 18 Февруари 2011г., изм. ДВ. Бр.50 от 1 юли 2011г

Компонент 4: ОТНОШЕНИЯ

Бакалавърът Акушерка следва да:

  • притежава отвореност към иновациите и техническия прогрес;
  • демонстрира положително отношение към провеждането на критичен и конструктивен диалог;
  • цени културното многообразие, интерес и любопитство към различните езици и общуването с представители на различни култури;
  • демонстрира положително отношение към опазването на околната среда;

[1] Ниво 6, Подниво 6Б – ОКС „Бакалавър", 240 ECTS кредита

[2]European Union.  Key Competences for Lifelong Learning, Luxembourg: Publications Office of theEuropeanUnion, 2019<https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/297a33c8-a1f3-11e9-9d01-01aa75ed71a1/language-en>